4/11/2023

Kā pasargāt savus datus no krāpniekiem?

Kā pasargāt savus datus no krāpniekiem?

Līdz ar telekomunikāciju tehnoloģiju attīstību, paveras neskaitāmas iespējas, kā sazināties. Interneta laikmets un globālā digitalizācija paver durvis arī neskaitāmiem riskiem, viens no tiem ir personas datu izkrāpšana ar nolūku veikt nelegālus finanšu darījumus.  Krāpnieku izmantotās metodes kļuvušas izsmalcinātākas, pārdomātākas, tiek pielietoti daudzveidīgi un efektīvi paņēmieni, kā rezultātā vairums cilvēku iekrīt ļaundaru izliktajās lamatās.

Kreditēšanas nozarē pastāv divi pamata krāpšanas veidi: 

  • Personai tiek nozagti personas dati. Krāpnieks gūst pieeju personas bankas vai citas kredītiestādes klienta profilam un personas vārdā noformē aizdevumu.
  • Krāpnieki sazinās ar personu un, piedāvājot izdevīgi ieguldīt līdzekļus, aicina ieskaitīt dažus simtus vai pat tūkstošus eiro norādītajā kontā, lai saņemtu milzīgu peļņu u.tml. Uzķēroties uz krāpnieku kārdinošiem solījumiem, persona brīvprātīgi noformē aizdevumu un atdod finanšu līdzekļus ļaundaru rokās.

Frāzes, uz kurām neuzķerties:

  1. Jūsu konta pārskatā parādās aizdomīga rakstura darījumi. Vai Jūs esat veicis šos pārskaitījumus?
  2. Nosauciet savu interneta bankas lietotāja numuru, lai varam Jūs identificēt!
  3. Uz Jūsu telefona numuru tiks nosūtīta saite, lūdzu, ievadiet tur nepieciešamos datus!
  4. Lai apstiprinātu Jūsu identitāti, mums nepieciešams Jūsu naudas pārskaitījums uz kontu, ko nosūtīsim!

Nereti šie zvani tiek veikti ārpus darba laika – agri no rīta vai vēlu vakarā. Zvanītājs liek ātri veikt norādītās darbības, apgalvojot – ja tās netiks īstenotas, varat zaudēt savus datus vai pat naudu. Tādos gadījumos ir jāizbeidz saruna un ir jāsazinās ar pakalpojumu sniedzēju, izmantojot oficiālo tālruņa numuru, ko noteikti var atrast pakalpojuma sniedzēja mājaslapā. Tādējādi pārliecināsieties, vai zvanītājs gadījumā tiešām nav bijis krāpnieks. Labāk viens papildu zvans, nekā dažu sekunžu laikā piedzīvoti zaudējumi.

Kā rīkoties ja esi kļuvis par krāpšanas upuri?

  1. Ja esi pamanījis savā kreditēšanas iestādes klientu profilā kādu krāpniecisku darbību, piemēram, bez tavas brīvprātīgas līdzdalības tika noformēts jauns aizdevuma pieteikums, nekavējoties sazinies ar aizdevuma sniedzēju, paziņo par notikušo un palūdz anulēt nesankcionēto pieteikumu.
  2. Ja esi pamanījis savā bankas kontā kādu krāpniecisku darbību, piemēram, tavā kontā tika ieskaitīta aizdevuma summa no kreditēšanas uzņēmuma, kurai tu nebiji pieteicies, nekavējoties sazinies ar aizdevuma sniedzēju. Paziņo par notikušo un, saskaņojot savu rīcību ar aizdevēju, pārskaiti atpakaļ pilnu aizdevuma summu uz aizdevēja oficiālo bankas kontu, no kura nauda bija ienākusi. Esi uzmanīgs, nepārskaiti naudas līdzekļus uz citiem trešo personu bankas kontiem!
  3. Ja esi saņēmis aizdomīgus telefona/WhatsApp zvanus vai SMS/e-pastus no nezināmā adresāta vai no ārzemju telefona numura saistībā ar krāpnieciski noformētu aizdevumu un zvanītājs pieprasa pārskaitīt iegūtos finanšu līdzekļus kādām trešajām personām, ignorē šīs prasības un nekādā gadījumā neveic naudas pārskaitījumus pēc neidentificēto personu pieprasījuma. Nekavējoties sazinies ar aizdevuma sniedzēju, paziņo par notikušo un konsultējies par iespējamiem situācijas risinājumiem.
  4. Ja maldīgu nolūku vadīts, esi brīvprātīgi paņēmis aizdevumu, bet vēlāk saprati, ka esi bijis apkrāpts, paziņo par notikušo gan kredītdevējam, gan policijai. Iespējams, krāpniekus būs iespējams identificēt un atgūt nelegāli piesavinātos finanšu līdzekļus.

Kā pasargāt sevi no krāpniekiem?

Lai izvairītos no krāpšanas ir jāievēro daži vienkārši noteikumi:

  1. Neizpaud savus personas datus trešajām pusēm, jo īpaši tādus sensitīvus datus, kā interneta bankas lietotāja numurs vai kredītkartes drošības kods (CVV), SMART ID parole u.c.;
  2. Neuzķeries uz aizdomīgiem zvaniem, kas ienāk no ārzemju tālruņa numuriem, tiek veikti ārpus ierastā darba laika un, kuros zvanītājs informē tevi par jebkādu tavu finanšu aktivitāti, piemēram, par darījumiem bankas konta pārskatā;
  3. Vienmēr pārbaudi informāciju. Uzdod precizējošus jautājumus, mēģini identificēt zvanītāju. Pirms jebkādu darījumu veikšanas sazinies ar zvanītāja nosaukto uzņēmumu, piemēram, banku, izmantojot kontaktus, kas norādīti oficiālajā iestādes mājas lapā un pārbaudi pieprasījuma patiesumu;
  4. Neuzķeries uz šķietami vilinošiem piedāvājumiem, kas saistīti ar naudas darījumiem - piedāvājumiem izdevīgi ieguldīt naudu, iemaksāt kādu noteiktu summu, lai saņemtu laimestu, iemaksāt depozītu, lai iegūtu kāroto darba vietu u.tml.;
  5. Nedrīkst lejupielādēt un instalēt savās viedierīcēs aizdomīgas, nepazīstamas programmatūras, spiest uz nepārbaudītiem linkiem un ievadīt savus personas datus nezināmas izcelsmes vietnēs; 
  6. Izvēlies drošas paroles visās izmantojamās interneta vietnēs un regulāri atjauno tās. Droša parole ietver vismaz 8 rakstzīmes, kurās iekļauti vismaz 3 no tālāk minētajiem: lielie burti, mazie burti, cipari, simboli. Nelieto vienu un to pašu paroli varākās interneta platformās, bet vietnēs, kur tas iespējams, izmanto divu soļu verifikāciju. Tas apgrūtinās ļaundariem piekļuvi taviem personas datiem. Kā arī pārliecinies, vai ar tavas e-pasta adreses palīdzību nav nozagti dati. To noteikti vari pārbaudīt šeit: https://haveibeenpwned.com/

Atcerieties, ka šaubu gadījumā jūs nebūsiet nepieklājīgs, bet apdomīgs, tāpēc nebaidieties pārtraukt sarunu vai veltīt ilgāku laiku, lai noskaidrotu detaļas. Saziņai ar pakalpojumu sniedzējiem izmantojiet oficiālos komunikācijas kanālus, kas lietoti iepriekš vai kas pieejami oficiālajā uzņēmuma, pakalpojuma sniedzēja mājaslapā.